همه چیز در مورد ویلن

((موسیقی پیغامی است آسمانی که از هر فلسفه و منطق بالاتر))

همه چیز در مورد ویلن

((موسیقی پیغامی است آسمانی که از هر فلسفه و منطق بالاتر))

گفت‌وگو با همایون خرم، نوازنده ویولن و آهنگساز؛

نام همایون خرم‌یادآور بداهه‌نوازی‌های او در برنامه <گل‌ها>ی رادیوست؛ برنامه‌ای که در آن، نام‌آوران موسیقی ایران همچون جلیل شهناز، جواد معروفی، فرهنگ شریف، جهانگیر ملک و... حضور داشتند. این نوازنده و آهنگساز که به تازگی وارد هفتادوهفتمین سال تولد خود شده، این روزها به آموزش نوازندگی ویولن به جوان‌ترها و نیز انتشار کتاب‌هایی در زمینه مقام‌ها و دستگاه‌های موسیقی ایران مشغول است. چندی پیش مراسم بزرگداشت این نوازنده پیشکسوت در دانشگاه لندن برپا شد. همچنین تا مدتی دیگر کتاب خاطرات همایون خرم منتشر خواهد شد.

آیا بعد از انتشار قطعات چپ‌کوک برای ویولن، کتاب دیگری منتشر خواهید کرد؟

بله، کتاب اولم در زمینه قطعات ویولن <نوای مهر1> نام داشت که مدت‌هاست وارد بازار شده و قرار است به زودی تجدید چاپ شود. کتاب دوم، حاوی قطعات راست کوک برای ویولن است که تحت عنوان <نوای مهر 2> منتشر خواهد شد. این کتاب به همت شاگردان من منتشر خواهد شد؛ همان‌طور که کتاب قبلی هم به همت آنها انتشار یافته بود.

گویا قطعات چپ کوک و راست کوک را قبلا‌ تدریس می‌کرده‌اید. در این باره توضیح بدهید؟

من این قطعات را در سال‌های 1353 و 1354 در دانشکده موسیقی ملی درس می‌دادم؛ ولی از آنجا که در انتشار کتاب پیگیر نیستم،چاپ آنها تا امروز به تعویق افتاد.

کتاب دوم چه تفاوتی با کتاب اول دارد؟

این کتاب از کتاب اول مفصل‌تر است. روی این حساب تصمیم گرفتیم این کتاب را به صورت چندرساله منتشر کنیم. <نوای مهر2>، شامل 12 رساله است که 12 مقام و دستگاه را در بر می‌گیرد. برای نمونه می‌توانم به رساله‌های اصفهان و همایون، چهارگاه، ابوعطا و شور، بیات ترک و افشاری در این کتاب اشاره کنم. امیدوارم تا سه چهار ماه دیگر این کتاب منتشر شود.

ناشر این کتاب چه کسی خواهد بود؟

از آنجا که ناشر کتاب قبلی‌ام انتشارات سرور بود، طبیعتا انتشار کتاب جدید را هم همین انتشارات بر عهده خواهد گرفت. این انتشارات سابقه زیادی دارد و آقای گرگین‌زاده ناشر این مجموعه خود اهل موسیقی است. البته در کنار انتشار قطعات ویولن، قرار است کتاب خاطراتم را هم منتشر کنم.

این کتاب به چه نحو است؟

مدتی است که من نگارش خاطراتم را به پایان برده‌ام و همین روزها یک بار دیگر متن آن را نگاه می‌کنم تا به زودی به دست ناشر بسپارم. این کتاب عکس‌های زیادی دارد و حدودا 700 صفحه خواهد شد. در این کتاب به خاطراتم از دوران کودکی پرداخته‌ام؛ زمانی که در سن 11 سالگی به محضر استاد صبا رسیدم. کتاب قدری مفصل شده، با این حال تمام خاطراتم را در بر می‌گیرد. ناشر این کتاب هم انتشارات <بدرقه جاویدان> خواهد بود.

نظرات 2 + ارسال نظر
هانیه چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 18:04 http://mahi-love.blogfa.com

سلام من هم یه جورایی عاشق ساز و ویلن هستم از وبلاگ قشنگت ممنون بای

salam khobid ??khili mamnon az in ke asheghe violin hatstid omid varam piroz bashid

سیما دوشنبه 18 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 13:19 http://asiiire-eshgh.blogfa.com

سلام

من خیلی ساز ویولن رو دوست دارم قصد دارم برم کلاس یاد بگیرم ولی پدرم می گه خیلی سخته ممکن برات مشکل باشه یادگیریش

میشه راهنماییم کنید...

salam
khili khosh halam ke maiel be amokhatane violin hasti arzam be khetmate shoma age shoma be mosighi alaghe dashte bashid
mitonid vilolin ra be sadegi yad begirid va hich chizi maneh shoma dar in zamine nemishe shoma mitavanid az hamin farda yek violin kharidari konid va dore amozeshi ro bebinid che ghadr lezat bakhshe omid var movafagh bashid age moshkeli dashtid hatman be bande etelah bedi duste aziz man dar khetmate shoma
va honar dustan hastam be omide pirozi

sina

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد