همه چیز در مورد ویلن

((موسیقی پیغامی است آسمانی که از هر فلسفه و منطق بالاتر))

همه چیز در مورد ویلن

((موسیقی پیغامی است آسمانی که از هر فلسفه و منطق بالاتر))

فرانس لیست که بود

بدون شک نوازندگان و علاقمندان به پیانو فرانس لیست و قطعه معروف "رویای عشق" را حتمآ میشناسند و چنانچه چند سالی هم بطور جدی پیانو کلاسیک کار کرده باشند حتمآ این قطعه را در رپرتوآر خود اجرا کرده اند. او در سال ۱۸۱۱ میلادی در شهری بنام رایدینگ (Raiding) در لهستان بدنیا آمد و بعد از حدود ۷۵ سال در سال ۱۸۸۶ از دنیا رفت.

بیشتر عمر موسیقایی خود را در پاریس و وین بسر برد، نوازنده توانای پیانو و آهنگساز بود. بدون شک راپسودی ها مجار از مشهورترین کارهای این هنرمند عصر رمانتیک به حساب می آید.

توانایی های خارق العاده ای در نواختن پیانو داشت و معروف است که می توانست تمام خطوط (Staves) یک پارتیتور را به یکباره باهم بخواند.

از سن سه سالگی برای تحصیل موسیقی به وین رفت و بعد از پنج، شش سال به پاریس عزیمت کرد.

حضور او در یکی از کنسرتهای پاگانینی باعث شد تا تصمیم بگیرد یک نوازنده حرفه ای پیانو در اندازه های پاگانینی در ویولن شود و اینگونه هم شد.

در پاریس بیش از ۱۰ ساعت در روز تمرین نوازندگی میکرد و در این دوران ۱۲ اتود نوشت که نواختن آنها کار هر کسی نیست.

دوست خوب افرادی چون فردریک شوپن یا روبرت شومان و حتی ریچارد واگنر بود، بطوری که بعد ها با دختر واگنر ازدواج کرد. در ۱۸۴۸ به آلمان رفته و چون این آلمانی ها به اپرا علاقه زیادی داشتند شروع به نوشتن اپرا میکند.

قطعه معروف رویای عشق (Dream of Love) یا به زبان آلمانی Libestraume را نیز در همان ایام تهیه کرد. لیست علاوه بر قطعات پیانوی دارای ۱۲ پویم سمفنیک و دو پیانو کنسرت و بسیاری دیگر کارهای ارکسترال نیز هست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد